Vancouver-island-en-Alaska.reismee.nl

Ucluelet en Tofino en terug naar Victoria

We ontbijten 21 augustus op tijd en pakken in. Uitchecken doen Bernie en Jan samen. Daarna wordt de auto slim gepakt en om tien uur vertrekken we. We stoppen even bij het monument voor de 50e breedtegraad, vlakbij het hotel (de 49e vormt de grens tussen Canada en de USA). We volgen Highway 19 tot we in de buurt van Coombs zijn en gaan dan naar het binnenland, richting Port Alberni. We stoppen bij een pomp met een winkel en de gps-dame wil dat we de weg weer op gaan. Ze was al bitch gedoopt, dus zeg ik “ja, hallo, mag ik even plassen, bitch?” Dat levert een lachsalvo op. De weg is schitterend, bochtig, door het bos met af en toe een mooi uitzicht. In Port Alberni vinden we het relocated lighthouse bij de jachthaven. Het is op zondag een wat stil plaatsje. Bij Save on Food, een grote supermarkt slaan we in voor onze ontbijten en diners voor drie dagen en bij de BC Liquor Store halen we wijn en borrels. Bij Tim Hortons eten we een broodje, we plassen nog een keer (voor “ze” er erg in heeft) en gaan verder. We passeren een groot aantal kreken, meren en meertjes tot we bij de Kennedy River komen bij Kennedy Lake. We stoppen er even voor het uitzicht. Rond 15:30 zijn we bij het Pacific Rim Ucluelet Visitors Centre, waar we de nodige kaarten en folders vinden en info krijgen. Om vier uur zijn we bij The Ridge, waar we drie dagen wonen in het schitterende appartement 209. Schoenen uit bij de deur. Geweldig uitzicht, alles tiptop! We borrelen, hameren min of meer een fiets-Elfstedentocht in elkaar voor volgend jaar oktober voor Dawn, Bernie en Jean. We maken samen het eten klaar, zalmburgers me aardappelen en sla met feta. Appeltaart toe. Prachtige en gezellige dag.

Na een muisstille nacht ontbijten we op de 22e met toast, kaas, jam en fruit. Dan wordt het ineens haastig om naar het begin van de Lighthouse Loop van de Wild Pacific Trail te komen. Ik stap uit op het parkeerterrein, Jan en Bernie lopen tegen de klok in en Dawn met een gids met de klok mee, terwijl ik naar beneden, naar de Amphitrite vuurtoren. De toren is van 1915. De mannen lopen de volledige 3 km, Dawn iets korter door alle uitleg, want het laatste korte stuk loopt ze met de mannen terug. Ondertussen wordt het heel druk. Genieten hier. Dan Uclueclet in, naar de haven, beetje rondkijken, de General Store bezoeken, oude Malle Petje-winkel waar je werkelijk alles kunt kopen. Bijna alle restauratjes zijn op maandag gesloten, maar bij Cedar Grill kunnen we fish & chips krijgen en ik heb drie soorten zalm waaronder candied salmon. Om drie uur zijn we terug thuis. De anderen gaan nog een stuk lopen, terwijl ik dit bijwerk. We eten steak vanavond na een prachtige zonsondergang. Opnieuw een paradijselijke dag.

Dinsdag de 23e augustus ongeveer hetzelfde regime. We rijden richting Tofino, ongeveer 40 km noordelijker dan Ucluelet. Halverwege is Long Beach. We parkeren en lopen naar het strand, waar mensen zitten, in het water zijn en surfen. Mooi lang en breed strand met fijn zand. Verder naar de parkeerplaats voor Schooner Cove. Daar is een guided walk naar het strand door het regenwoud. Het eerste stuk is redelijk gelijkmatig, maar daarna begint het smalle planken pad (de board walk) met een trap een heel eind naar beneden en aan de andere kant weer omhoog gevolgd door een smalle steiger zonder leuningen ongeveer een meter boven het moerassige gebied. Ik ben bij de trap al afgehaakt, daar draait Jan ook om. Bernie en Dawn lopen wel verder en Bernie keert om bij de 72 treden naar het strand, terwijl Dawn zelfs die nog doet voor ze omdraait, Ze zijn fitter dan wij. We bekijken de bomen, mosjes en de lichtval en zitten in de schaduw tot ze na 1,5 uur ongeveer terugkomen. Dan weer verder naar het drukke Tofino. Er wordt een tafel gereserveerd bij The Inn at Tough City. We kijken bij een van de twee plekken waar watervliegtuigen aanleggen en rijden dan naar de Tofino brewery. We proberen vier soorten bier voor we naar de lunchplek gaan. Japanse chef. De lekkerste tonijn die ik ooit gegeten heb en Jan is aan een soort sushi. We kopen een zoete aardappel, paper en een cake voor toe voor we aan de terugweg beginnen. Nog een stop bij de dure Wickaninnish Inn aan Chesterman Beach. Het is een mooie baai met hard zand. Daar zou je een vuurtoren moeten kunnen zien, maar dat lukt niet. We rijden verder terug naar Ucluelet. Ik stop onze was in de machine en Jan slaapt een uurtje. We eten zalm vanavond.

Woensdag de 24e ontbijten we vroeg en we vertrekken tegen halftien. We hebben een behoorlijk lange rit voor de boeg. We rijden dezelfde weg als zondag, maar doordat de richting anders is, hebben we ook andere uitzichten. In Port Alberni stoppen we bij Tim Horton’s voor koffie. Dan weer verder. Een korte stop bij Cathedral Cove in een van de vele National Parks. Daar staan enorme Douglas-Fir bomen (tot 85 meter hoog en erg dik) en de lichtval is prachtig. Verder weer tot we bij weg 19 komen. Die volgen we een heel stuk tot net voor Nanaimo. We rijden enkele kilometers en komen uit in Cedar bij een echt Engelse pub. Het heet Crow and Gate, je moet je drankje aan de bar halen en daar kun je ook het pubmaal bestellen. Dat wordt wel aan tafel bezorgd, maar voor vorken, messen en servetten moet je zelf zorgen. En hoewel het eigenlijk not done is, eten we geen toetje want de porties zijn erg groot. En wat eten wij dan truttig langzaam. In de tuin hop, rabarber, Oost-Indische kers en kruiden. Leuk. Terug naar weg 19, die overgaat in de 1 (waar we in 2011 in Newfoundland ook stukken van gereden hebben) tot Victoria. Af en toe wat oponthoud, want het is spitsuur. Rond halfvijf zijn we thuis. Bernie en ik kopiëren elkaars foto’s en Jean komet om halfzes om te overleggen over de Elfstedenwandeling c.q. fietstocht die ze volgende jaar willen doen. Ze wil dolgraag meekomen. Ondertussen herpakken we onze koffer en een uur later melden we ons bij Rita en Jim een paar deuren verder. Rita is een uitstekende kok, wint af en toe een prijs (soort beste-bakker-shows) en heeft heerlijke hapjes gemaakt en een verrukkelijk maal voor ons. Ook de buren tussen Bernie en Dawn en Jim en Rita zijn er. Dat zijn Michael en Bernadette (die binnenkort voor drie jaar naar Anguilla verhuizen). Rond halftien vertrekken we daar en maken ons pakwerk af.

After breakfast on August 21st we load the care and leave at 10 am, A little bit up the road is a marker for the 50th parallel (the 49th is the border between Canada and the USA). We follow Highway 19 to almost Coombs, turn inland and make a comfort stop at a gas station and convenience store that the gps-voice-lady obviously doesn’t like. We continue along a winding road through the woods to Port Alberni, where we see the relocated lighthouse, go shopping with Save on Food for items for breakfast and dinner for the next three days and for wine and drinks. After that Tim Horton’s provides a sandwich before we continue south to Ucluelet. We pass by lots of creeks, little lakes etc. and have lovely views of the mountains. We stop at Kennedy River, near Kennedy Lake for a great view of the rocks. About 3:30 pm we reach The Pacific Rim Ucluelet Visitors Centre where we get a lot of information and maps. We reach The Ridge condominium at 4 pm. It is really beautiful, lots of windows, well appointed, full kitchen, two bedrooms, two bathrooms. You could easily live there. We have drinks, talk about an Elfsteden-fiets- and/or walk next year October and have salon burgers, potatoes and salad for dinner with apple pie as a desert. Beautiful and very pleasant day.

Monday August 22nd we have breakfast and drive to the parking lot for the Lighthouse Loop of the Wild Pacific Trail. That’s where I get out and walk down to the Amphitrite Lighthouse (built 1915). I find a lovely spot to look at the lighthouse from different angles. The boys go anti-clockwise and Dawn joins a guided tour clockwise along the trail. They arrive almost at the same time. Dawn’s part is a little shorter and she joins the boys on their finishing stretch. We drive into Ucluelet, look around near the harbour, fins a place to fill up the tank and visit the General Store dating back to 1908. Yu can by anything there. It’d fun. They even sell bull shit and chicken shit. It’s a little difficult to find a place to have lunch because a lot is closed on Monday, but Cedar Grill has lovely fish & Chips and d trio a salmon with smoked and candied salon and salmon spread. We are back home at 3 pm. The others go for another short walk while I start this storey. We have steak for dinner tonight after a really beautiful sunset. Another day inn paradise.

At 10 am on the 23rd, we leave the condo for Tofino 40 km to the north. First stop is Long Beach, wide and long with lots of people surfing and on the beach. We continue to Schooner Cove, where a guided walk takes you through the rainforest to the beach. I just do the first part until steep stairs go down and up on the other side. Jan continues until he comes to the start of the board walk, about 1 meter above the bog and without handrail. Dawn and Bernie go along until they reach the stairs (72 steps) to the beach. Dawn goes down and Bernie turns back. It was worth the effort for all four of us. In downtown Tofino we go to The Inn at Tough City and make a reservation for 2 pm when the restaurant opens. We go down to the pier where water planes are tied up after landing and before take-off. Nice to watch them. Then we visit Tofino Brewery. We have samples of four different kinds of beer. Our lunch is lovely, Jan and Bernie have a roll and Dawn and I a salad with the best tuna I have tasted in a long time. After lunch we buy a jam, a cake for desert and some pepper before we start driving back to Ucluelet. One more stop a Wickaninnish Inn (expensive hotel on Chesterman Beach. Firm sand on this beach and a lovely view, but the lighthouse we expected to see here is hidden behind some rock. We arrive back at the condo around 4:30 pm. Jan has his little nap, I do laundry and we will have salmon with salad and jam for dinner (with pepper this time).

At 9:30 am on August 24th we leave Ucluelet after an early breakfast. We have a long drive ahead of us. We have to take the same route as when we came, but it’s another directions and it shows different views. We stop at Tim Horton’s (Timmy for the insiders) for coffee and continue. A short photo stop at Cathedral Cove with enormous Douglas-Fir-trees (can grow up to 85 meters and are straight and thick). We do a short loop before going on towards road 19. We follow that to until just before Nanaimo. We leave 19 and go to Cedar to find the Crow & Gate, a real English pub. You have to get your drinks at the bar and order your food. You take your forks, knives and napkins and they bring the food to the table. It’s an excellent pub lunch. The garden has hops, rhubarb and different herbs. The place is packed with old ladies having their lunches and big deserts. Back to the 19 towards Victoria. Traffic is rather heavy. We are back home at 4:30 pm. Bernie helps me print our boarding passes for the clipper and we share our memory cards. Meanwhile Jan and I repack ur bags. At 5:30 Jean comes to talk about Friesland and a short tour in the Netherlands. An hour later we all go to Rita and Jim to have dinner. Also there are Michael and Bernadette the neighbours in between that will move to Anguilla for three years. Rita has prepared lovely appetizers and a gourmet dinner and we have a very pleasant last night in Victoria. We leave them around 9:30 pm and finish packing.