Vancouver-island-en-Alaska.reismee.nl

Icy Strait Point naar Anchorage en Homer

Op zaterdag 3 september zijn we om zeven uur aan de pier van Icy Strait Point (bij Hoonah). Alweer mooi weer! De naam van het eiland is Chichagof Island. We hebben een ritje geboekt met de Nature tram door het Tongass Rain Forest en voor die tijd lopen we vanaf het Adventure Centre naar de oude Cannery (waar heel veel zalm is ingeblikt). Een mooie boardwalk. Het natuurtochtje is niet lang, maar wel interessant omdat lokale gids Dennis (Tlingit en deels Iers) wijst planten aan, noemt diverse bessen (beetje eind van het seizoen, dus weinig meer) en chauffeur Bobby ziet afdrukken van berenpoten. Er wordt verteld over de grote bijeenkomst 25 en 26 augustus in Glacier Bay toen de Tlingit eindelijk na 50 jaar terug konden naar de plek waar hun voorouders leefden. Ze hebben overtuigend kunnen bewijzen dat dat echt zo was met aanwijzingen aan geologen en archeologen en nu is in het huidige National Park een tribal house gebouwd volgens hun aanwijzingen door de parkservice. Dat is voor iedereen toegankelijk. De film ervan staat op YouTube “Tlingit back to their homeland Glacier Bay”. Dennis was erbij en schiet vol als hij verteld dat ze dit voor hun voorouders hebben gedaan. We zien zeeotters in het water en bald eagles vliegen en in bomen zitten. Tegen enen zijn we terug bij het Adventure Centre. Net op tijd aan boord om de salmon bake op het Lido-dek nog mee te pakken. Rond twee uur varen we weg. Al snel wordt het kouder, we beginnen aan de oversteek naar Anchorage. Als diner gaan we vanavond naar Canaletto, het Italiaanse restaurant, daar hoeven we niet voor bij te betalen; leuk extraatje.

Zondag 4 september is rustdag op zee. ´s Morgens een mooie roze lucht, verder wat wind en grijs. Circa 15 C. We lezen veel en eten in het Lido, want dit is de tweede gala-avond en die bezoeken we dit keer niet.

Het regent als we maandagmorgen 5 september aanleggen in Anchorage. De Maasdam is het enige cruiseschip dat hier in de zomer komt omdat de haven te ondiep is voor de grotere cruiseschepen. Het haventerrein wordt zwaarbewaakt omdat vrijwel alles hier via zee wordt aangevoerd en de voorraden niet al te groot zijn. Er is dan ook een shuttlebus naar downtown. We stappen uit bij Egan Centre tegenover het stadspark. Eerst even naar de Tourist Information, dan een ulu kopen en vervolgens koffiedrinken in het klein Kimball Building, een van de oudste gebouwen van de stad (1915); het heeft de grote aardbeving in de jaren zestig overleefd. Behalve koffietentje Kobuk is het ook een soort malle-pietje-winkel. We kijken nog wat rond en het is vrij stil omdat het Labor Day is. Uitverkoop, maar dat was al even begrijpen we van de locals die we horen. Grijs is het, droog en 13 C. We hebben nu 1810 nm gevaren.

Op 6 september rond tien uur (na 1958 nm) liggen we een de pier op de Homer Spit (een soort stuwwal van 5 mijl lengte die verbonden is met het vasteland). We hebben een excursie met een schoolbus, bestuurd door Grace, die vanmiddag de kinderen weer moet vervoeren en als gids een ex-onderwijzeres. Mooi stel. Homer is klein, het is fris (12-13 C) en af en toe druppelt het een beetje. We gaan eerst naar het Visitors Centre Nature & Islands, dat erg interessant is en veel info geeft over het leven van de dieren in deze omgeving en van de bedreigingen. Er is ook een stukje over de tweede wereldoorlog (dit is het enige deel van het Amerikaanse grondgebied waar gevochten is in die periode). Daarna naar het Pratt Museum met diverse tentoonstellingen over het dagelijks leven sinds eind 19e eeuw hier in de buurt. Er hangen mooie quilts (vaak gemaakt naar voorbeelden uit de natuur). Er staat een oude Homestead naast die te bezichtigen is. Vervolgens naar de Norman Lowell Studio. Deze schilder is 85 en bijna blind, maar hij heeft veel landschappen geschilderd. Je moet ervan houden, zeggen we. We worden persoonlijk begroet met een handdruk. Dan nog een uitzicht op De Spit voor we weer bij de Maasdam worden afgeleverd. Late lunch!

At 7 am Saturday September 3rd, we are at the pier of Icy Strait Point, Hoonah. The island is called Chichagof Island. First we take a walk along the board walk to the old Cannery where they have canned masses of salmon. We are taking a trip on the Nature Tram through the Tongass Rain Forest. We find guide Dennis (part Tlingit and small part Irish) very informative about plants, berries (not much left, end of season) and we see prints of bears. Dennis tells about a recent occasion in Glacier Bay, the ancestral home of the Tlingit oh Hoonah that hey had to leave because of the advancing glacier. Now they have proven they were right in their claim to be accepted to build a tribal house in the National Park (park services did it according to their plans and it is open for everybody in honour of their ancestors. It happened on August 25th and 26th this year and it is on YouTube: “Tlingit back to their homeland Glacier Bay”. We see sea otters and bald eagles and are back at the Adventure Centre around 1 pm. On board just in time to join the salmon bake at the Lido deck. We sail about 2 pm and it feels colder as we start the crossing to Anchorage. For dinner we have an invitation for the Italian restaurant Canaletto.

Sunday the 4th is a quiet day at sea. In the morning a pink sky, later mainly grey with some wind and 15 C. We read and eat at the Lido as we don’t do gala nights this time.

When we dock in Anchorage on Monday the 5th, Labor Day, it is raining. Later it gets a little better, but it is still grey, 13 C and the view is not great. The HAL-ship Maasdam is the only one to come to Anchorage. The harbour is rather shallow and the bigger cruise ships can’t get in here. Next year one of the other Dam ships will do the same tour we are making now. The harbour area is heavily protected because almost everything comes into Alaska by sea and that is why there is a free shuttle into downtown. It brings you to Egan Centre and that is opposite the city park. We buy an ulu after visiting tourist information and have coffee in a little building dating back to 1915 (Kimball Bldg. even survived the big earthquake in the 60-ies). It houses a shop a little like the one we saw in Ucluelet. We have a look around before we return to the ship.

At 10 am on September 6th we are docked at the pier on the Homer Spit (a 5-mile-long causeway to the mainland, made by glaciers). We have an excursion with a school bus, driven by Grace, who will have schoolchildren in the same bus this afternoon and our guide is a retired teacher. Homer is small, it is chilly (12-13 C) and every now and then a few raindrops fall. First we visit the Visitors Centre Nature & Islands, very interesting. There is also a section about WWII (This is the only part of USA where people have been fighting on American soil). Pratt Museum is next and has several exhibitions about day to day life in these areas since the end of the 919th century. There are lovely quilts and next to the museum is an original Homestead. Next we drive to Norman Lowell Studio. This painter is 85 years old and almost blind, but made a lot of landscapes. He welcomes us personally with a handshake. An overview of the Spit is the last stop before we get back to the ship. A late lunch today!