Vancouver-island-en-Alaska.reismee.nl

Op naar de Maasdam

Maandag 29 augustus is de lucht weer blauw als we opstaan. In de loop van de dag wordt het 24 graden. We ontbijten en pakken daarna de koffers. Rond tien uur checken we uit en we vinden vlot een taxi om ons naar pier 91 te brengen, naar de mooie cruiseterminal. We zijn direct de koffers weer kwijt en kunnen meteen inchecken. We krijgen een kaartje met groep C om aan boord te gaan. Dat kan nog dik voor twaalven en we zijn heel snel in stateroom 130. We pakken de handbagage uit en vinden daarna de weg naar het Rotterdam restaurant op dek 7 voor de Mariners lunch. Als we terugkomen is een van onze koffers er en die pakken we samen uit. Als we klaar zijn komt nummer 2 en zo zijn we rond halfdrie kant en klaar om te beginnen aan de cruise. De slopenrol is om 15:15 en verloopt langdurig als altijd. Maar als je er niet bent, gooien ze je van boord, dus we doen braaf mee. Precies om vier uur gaan de trossen los voor de GREAT ALASKAN. De eerste paar uur zien we opnieuw de vuurtoren tussen Seattle en Victoria. We drinken op ons balkon een borrel en om een uur of zeven gaan we eten. De zon gaat iets voor achten onder. Port Angeles op Olympic Peninsula is goed zichtbaar, maar van Vancouver Island kunnen we weinig herkennen. De klok gaat nog een uur achteruit zodat we nu tien uur achterlopen bij Nederland.

Dinsdag de 30e is een zeedag. We hebben scenic cruising Vancouver Island, maar de eerste paar uur is het dik van de mist. Weinig scenic dus maar 50 shades of grey. Het wordt niet echt helder, er is geen wind, kalme zee en het is 15 C. We ontbijten en horen om tien uur een presentatie over diverse stops aan in het theater. Koffie en een rondje bibliotheek. Na de lunch volg ik een kookdemonstratie en Jan slaapt even. Daarna loopt hij een paar rondjes en ga ik naar de RoyaL Dutch Tea. Leuk om een keer te doen. We zien wat dolfijnen en de dag hobbelt rustig voorbij. De gala-avond laten we voor wat het is, want we hebben er qua kleding geen rekening mee gehouden. Kortom rustig.

Op 31 augustus is het woensdag en komen we bij Ketchikan aan op Revillaglgedo Island (na 655 nm varen) en dit keer kunnen we wel binnenvaren (in 2009 was er te veel wind). We liggen om 8 uur aan de wal. Om negen uur gaan we de pier op voor onze tour Ketchikan Cultural Discovery. Driver-guide Estella is kundig en rijdt ons langs Ketchikan Creek naar het City Park voor het Totem Heritage Centre met totems van de Tlinglit, Haida en Tsimshian tribes. Allemaal van cederhout, en rond 150 jaar oud. Er wordt over verteld door een historicus en hij weet veel van de symboliek en van de familieverhoudingen binnen de stammen. We mogen ook in het archief kijken waar heel kwetsbare exemplaren liggen en waar ook verteld wordt wat er allemaal met cederhout en bast kan worden gedaan. Dwars door Ketchikan rijden we naar het noorden naar Potlatch Park. Dat is een opluchtmuseum met totems, wat familiehuizen, een tribe house, een smoke house en hier wordt nog meer duidelijk over de manier waarop de mensen hier vroeger leefden. Dit bezoek eindigt in de Tradingpost. We zijn rond 12:45 terug bij het schip. Het weer is steeds beter geworden en ’s middags is het zelfs warm op het balkon. De een na de andere floatplane landt voor ons op het water, want veel toeristen maken een rondvlucht en we zijn niet het enige schip, ook Celebrity Millennium is hier. We zitten bij het uitvaren nog lang op het balkon. We vinden zelfs de vuurtoren terug waar we in 2009 zijn omgedraaid. Mooie dag en een streep noorderlicht als bonus.

Na het ontbijt komt kapitein Arno Jutten op donderdag 1 september via de omroepinstallatie vertellen dat er te veel ijs is in Tracy Arm, dus dat wee daar niet naartoe gaan. In plaats daarvan krijgen we Endicott Arm met de gelijknamige glacier. Ondertussen kijken we steeds naar de walvissen (humpbacks) die op enige afstand van het schip spuiten en met de staart slaan. Te ver voor foto´s, maar een prachtgezicht. Het is weer mooi weer en ongeveer 16 C. We varen langzaam de Endicott Arm in nadat Grand Princess ons voorbij is gevaren. Prachtige ijsblokken en een mooi zicht op de brede gletsjer. Snert bij de lunch. We genieten met volle teugen en zijn de hele dag buiten. Volop ijsklontjes. We liggen een uur stil en varen dan weer terug. We komen twee kleine schepen tegen en de Carnival Legend. We zijn al vlakbij Juneau, maar veel te vroeg, daarom gaan we bij Admiratie Island op een luw plekje voor anker en morgenochtend om vijf uur verder, zodat we om acht uur in Juneau zijn.

Vrijdag 2 september zijn we iets over zevenen in de hoofdstad van Alaska, Juneau. We liggen bijna midden in de stad en tot een uur of een. We liggen bijna midden in de stad en tot een uur of een zijn we het enige schip, dan komt de Volendam binnen varen. Na het ontbijt doe ik eerst de was (wassen 35 minuten en 2 dollar, drogen 45 minuten en een dollar). Dan lopen we naar de Mount Roberts tramway, een grote lift die in een kleine vijf minuten 1800 foot (ruim 600 meter) omhoog gaat en een prachtig uitzicht op Juneau en omgeving geeft. Het is alweer stralend weer (nee, we mogen niet klagen), dus dat is een feestje. Beneden halen we een kop koffie en drinken dat op een bankje op. Dan hebben we nog een opdracht van Cora namelijk het State Capitol fotograferen (en voor mezelf de Liberty Bell naast de hoofdingang). Nou Cora, we hebben prachtige foto’s van de steigers die eromheen staan en van ingepakte pilaren. De Liberty Bell is ook nergens te bekennen. We zullen het toch echt met internetplaatjes moeten doen, vrees ik. Terug op het schip lunchen we en we genieten van de zon. Het wordt vandaag 21 graden en we hebben inmiddels 1015 nm gevaren.

The sky is blue when we awake on Monday August 29th. Temperatures reach 24 C during the day. After breakfast we pack our bags again. We check out around ten and find a taxi to pier 91. We are early, but we can check in right away. The terminal is very large and well appointed. Our group C boards before noon and we find our stateroom 130 easily. We unpack our carry-ons and go to find the Mariners Lunch (for returning guests) in Rotterdam Restaurant on deck 7. When we get back our first bag has arrived. We unpack together and when we have finished number two comes to continue with. The safety drill is at 3:15 pm and as dull as ever, but you have to be there, or they kick your back ashore. We leave Seattle exactly at 4 pm. We see all the lighthouses between Seattle and Victoria. we have a drink on our balcony and around 7 pm we go to have dinner. Sunset is at 7:54 pm. We can very well see Port Angeles on Olympic Peninsula but hardly see anything on Vancouver Island. After turning the clock back another hour (10 hours earlier than at home now), we go to bed.

Tuesday the 30th is a sea day. We have scenic cruising Vancouver Island, but during the first couple of hours it is foggy, so it is not scenic at all (50 shades of grey?). Little wind, calm sea and 15 C. After breakfast we go to the theatre for a presentation on the stops of this cruise. We have coffee and check out the big library. After lunch Jan takes a nap and walks a few rounds on the promenade deck while I follow a cooking demonstration and go to the Royal Dutch Tea. The gala evening has to go without us, as we didn’t bring the proper clothes for the occasion. Altogether a very calm day.

Wednesday August 31st, we reach Ketchikan on Revillaglgedo Island and this time we can get there (in 2009 the wind was too strong). We are safely tied to shore at 8 am. At 9 am we go ashore and join our excursion Ketchikan Cultural Discovery. Driver-guide Estella is knowledgeable and drives us past Ketchikan Creek to City Park to visit the Totem Heritage Centre with totems of the Tlinglit, Haida and Tsimshian tribes. Al made of cedar, and about 150 years old. A Historian tells us a lot about them and about the symbolism and family relations within the tribes. We can go into the archive of the museum where vulnerable totems are kept and where they do courses with cedar, cedar bark etc. Trough Ketchikan we go north to Potlatch Park. It is and open air museum with totems, some family houses, a tribe house, a smoke house and here more is made clear about the way the people lived. The visit ends at the Trading post. at 12:45 we are back on the ship. The weather is getting better and in the afternoon t even is warm on our balcony. One floatplane after the other lands on the water because lots of tourists make a short flight and we are not the only ship as Celebrity Millennium is also here. We stay on the balcony till we go to dinner at 7 pm.

2009 zijn omgedraaid. Mooie dag en een streep noorderlicht als bonus.

After breakfast on Thursday September 1st, the captain announces that there is too much ice in Tracy Arm for the ship to go there safely. The alternative is Endicott Arm with the glacier with the same name. Meanwhile we see humpback whales playing at a distance too far away to take pictures, but it is nice watching them. The weather is very good with sun and clouds in a blue sky. Lots of ice cubes and Dutch Pea Soup for lunch. We see Grand Princess going faster than we do and later in Endicott Arm Carnival Legend comes in while we are going out. The glacier is lovely and blue. We are outside all day. Because we are too early for Juneau we ancker near Admiralty Island at 7 pm until 5 am tomorrow.

A little after 7 am on Friday September 2nd, we are docked right in the middle of Juneau, Alaska’s capital. Until 1 pm we are the only ship, but then Volendam arrives. After breakfast I do laundry (35 minutes and 2 dollars for a load and 45 minutes and 1 dollar to dry). After that we walk to Mount Roberts Tramway that takes us to a height op 1800 ft. within 5 minutes. The view on Juneau and surroundings is beautiful, especially with the good weather we have (we are not complaining). Back down we have coffee on a bench and one more job to do. We are to makes a few pictures for Cora of the State Capitol and for myself of the Liberty Bell next to the front entrance. Well we have lovely pictures of the scaffolding around the building and of the pillars wrapped in black plastic. The Liberty Bell is gone too. So I am afraid we’ll have to use pictures from the internet. Back on the ship we have lunch. Today temperatures rises up to 21 C and we have sailed 1015 nm up to now.