Vancouver-island-en-Alaska.reismee.nl

westkust en Oostkust

Woensdagavond een gezond maal met corn on the cob, bloemkool, broccoli, wortels en kip. Gezellig gekletst met onze gastvrouw en -heer en buurvrouw Jean. Redelijk op tijd naar bed. Prachtig weer. Donderdagmorgen de 18e augustus maken Jan en Dawn een wandeling de bult af en weer op. Stevig, hij voelt zijn kuiten nog. Daarna vertrekken we na het ontbijt richting Sooke. Een mooie weg, de West Coast Road. We stoppen eerst bij het museum voor de verplaatste vuurtoren en een aantal oude gebouwen zoals een houtzaagmolen op waterkracht. Verder schijven oud hout met een enorme diameter en de jaartallen erbij vanaf 745 tot Napoleon bij Waterloo verslagen is. Vandaar naar Sooke Harbour House, waar we eerst kijken bij de landtong Whiffin Spit (zand) en dan lunchen met 3x linguini met sea fruit en een keer smoked tuna. Beide erg lekker. We vervolgen de weg naar Shirley waar Sheringham Point Lighthouse is. Het kost enge moeite die te vinden, maar het lukt. Mooi ding. Verder naar French Beach voor zand. Daar hoor je de branding goed en komt een klein briesje langs. Bijna 30 graden, dus lekker. Verder naar Jordan River met veel boomstammen in het water, voorbij Point no Point tot China Beach. Daar draaien we om en beginnen aan de terugrit naar Victoria. We zijn om vijf uur thuis.

Vrijdagmorgen pakken we een deel van de bagage om mee te nemen op de road trip. Na het ontbijt, rond tien uur vertrekken we. We proberen Victoria uit te komen via de Highway 1. Dat valt een klein stuk verderop niet mee, want de weg wordt verbreed, maar als we daar voorbij zijn, rijden we vlot door. De eerste stop is op Malahat Summit (rond 350 m hoog), met totempaal en een fantastisch uitzicht op een van de fjorden waar de zalm in de voorplantingstijd massaal komt. De volgende stop is in Cowichan Bay (oftewel Cow Bay) met veel bloemen versierde winkels en een stel kleurig geschilderde houseboats (woonarken noemen we dat). Verder weer, want het is een lange rit. We eten een ijsje in Coombs bij Coombs General Store (geiten op het dak, wereldberoemd). We picknicken op een plek bij een restaurant langs de weg in de buurt van Ladysmith. Daarna verder naar Parksville waar zandsculpturen zijn tentoongesteld. Grappig is dat er nogal wat Nederlandse makers bij zijn. Leuk om te zien. We tanken er ook. We zitten dan al op weg 19A, langs de kust. Bij Deep Bay dalen we nog verder af om de vuurtoren op Chrome Island te fotograferen. Mooi plekje. Een paar kilometer voor Union Bay stoppen we bij een strandje aan de Baynes Sound tegenover Denman Island. Er liggen veel vissersboten voor de oesterteelt en vangst. Zand! Inmiddels schiet de tijd aardig op en is het tegen halfacht als we Salmon Point RV Camp opzoeken om het restaurant te vinden. We zijn alle vier toe aan vocht en voer. Ze zijn er niet snel, maar het voer is goed en we zien twee cruiseschepen voorbijkomen waaronder de Nieuw Amsterdam. Bij zonsondergang beginnen we aan het laatste stukje naar Campbel River. We zijn er om halftien. Lange maar mooie dag (299 km). Wel vlot naar bed daarna.

Zaterdag 20 augustus eerst naar de Tourist Information. We volgen hun advies en gaan kijken in en bij Quinsam River Hatchery. Daar worden vier soorten zalm gekweekt en één soort forel. Op deze manier probeert men hier de zalmstand te verbeteren en te vergroten. Sinds de jaren 80 lukt dat goed. Bij Elk Falls geniet ik in de schaduw (het is 28 graden) van de omgeving en de mensen die voorbijkomen terwijl Dawn, Bernie en Jan naar de waterval lopen en de nieuwe suspension bridge. Ze vertellen me als ze na een uurtje terugkomen dat het een prachtige wandeling is over een goed pad met waar nodig stevige leuningen. Terug in Campbel River gaan we op Discovery Pier vis en chips eten (van een stalletje, uit een nepkrant, zoals het hoort). Met z’n vieren proeven we drie soorten vis. Lekker. Tegenover de pier is het Maritime Herritage Centre. We lopen rond met een vrijwilliger die ons over scheepsbouw, boten, de visserij en duiken vertelt. Het is een klein, maar leuk museum. Na een ijsje voor de drie ochtendwandelaars op de pier zijn we rond 16:00 terug in het hotel. Jan steekt even weg 19A over om zand te halen en een foto te maken van Cape Mudge Lighthouse tegenover het hotel op Quadro Island. Om 18:00 rijden we naar Painters Lodge waart we een bootje namen naar Quadro Island om op April Point te eten. Schitterende locatie en leuk gezelschap en bovendien verrukkelijke zalm we zijn tenslotte in de Salmon Capital of the World. Tijdens het eten komen er twee cruiseschepen voorbij, deNoordam en Celebrity Infinity en er is een mooie zonsondergang. We varen terug naar Vancouver Island en zijn rond tien uur weer in het hotel. Het was opnieuw aan prachtige dag dankzij Bernie en Dawn.

After a lovely healthy meal with a lot of veggies and chicken and nice conversation with Dawn, Bernie and neighbour Jean we went to bed and again slept vey well. Thursday mornig August 18th Jan and Dawn went out for a walk before breakfast, down hill and up again. Jan still feels his legs. After breakfast we leave for Sooke where we look at the relocated lighthouse at the museum. It’s an interesting place with and old sawmill on water power and parts of big trees on which the years were marked from it’s start I 745 up to the Battle of Waterloo in 1815. We arrive at Whiffin Spit where we find sand before we enter Sooke Harbour House, a lovely restaurant. We have three times linguini with sea fruit and one warm smoked tuna. Bothe dishes were very good. We continue to Shirley where (with some difficulty) we find Sheringham Point Lighthouse. Another walk for 3 in our party (guess who found a little seat). It’s very nice there, hearing the waves and feeling a slight breeze. It’s almost 30 C, so we need that. On to Jordan River with a lot of logs in the water, past Point no Point until we reach China Beach. We turn around there and start our way back, arriving home around 5 pm.

On Friday we drive Highway 1 north and the first stop is a view point on Malahat Summit to look at the beautiful fjord and the totem (this is the totem route). Next stop is Cowichan Bay or Cow Bay. Lots of flowers, shops, little bars and restaurant and in the harbour yachts, boats and houseboats (colourful). It’s a long drive so we continue to Coombs where we have ice-cream at the General Store, with the goat on the roof, world famous here. We have a picnic in the open air near Ladysmith and go further on the 19A to Parksville to look at the sand sculptures. Very good to see the different ways the artists have to do their job. Then after some time we continue in 19A. Near Deep Bay we go down to sea level to take a picture of the lighthouse on Chrome Island. And a little bit further again near Union Bay we stop on a beach of Baynes Sound opposite Denman Island. Lots of oyster farms and fishing boats there. Around 7.30 pm we arrive at Salmon Point RV Camp and decide to go in and have dinner. They are not very fast, but the food is nice. After dinner and seeing two Cruise Ships passing we go on and we arrive in Campbel River at our hotel around 9:30. Total 299 km.

Saturday August 20th we visit Tourist Information first and follow their advice to have a look at Quinsam River Hatchery, where they hatch salmon and one kind of trout. Interesting to see the exhibition and the way they do try to enlarge the salmon population. It’s a successful thing. At Elk Falls I sit on a stone and enjoy scenery and people while Dawn, Bernie and Jan walk down to the falls and the new suspension bridge. They tell my that it’s lovely and very will done with good paths and railings. Lovely pictures. Back in Campbel River we have fish and chips from a stall on Discovery Pier (three kinds are sampled, halibut, cod and snapper). At the foot of the pier is the Maritime Heritage Centre. We walk around with a volunteer telling us about the boats they have, the fisheries, diving etc. Very interesting. After ice cream for the three walkers of the morning we are back at the hotel around 4 pm. Jan crosses the 19A to the beach to take a picture of Cape Mudge Lighthouse opposite the hotel on Quadro Island. At 6 pm we leave for Painters Lodge where we take the little boat across to Quadro Island to have dinner at April Point. Lovely place and great food and company. During dinner two cruise ships come by very closely, the Noordam and Celebrity Infinity and we have a lovely sunset. We sail back to Vancouver Island and are at the hotel around 10. Another wonderful day thanks to Bernie and Dawn.

Vancouver - Victoria

Na zondag de 14e een rustig dagje gehouden te hebben bij 23 of 24 graden met af en toe een natje en droogje en veel tv-beelden uit Rio, hebben we genoten van de sockeye zalm die momenteel overal op het menu staat. Jan at Flatbread met spinazie, kappertjes en zalm en ik Laksa curry and coconut salmon; allebei heerlijk.

Maandag de 15e augustus zien we na het ontbijt de gouden medaille van Sharon van Rouwendaal zien winnen. We pakken de hop-on-hop-off-bus en rijden naar het enorme Stanley Park. Bij Prospect Point stappen we uit om naar het uitzicht op de Lion’s Gate Bridge te kijken. We drinken er koffie ook voor we verder gaan tot de voet van Burrard Bridge. Daar pakken we de False Creek Ferry en steken over naar Granville Island. We delen een portie fish & chips bij Bridges omdat dat ruim kan, We zoeken de tweede bus-route op, gaan de brug weer over en door Yaletown naar BC Place met het grote stadion. Dan de zilveren bol van Science World, en verder naar China Town. Via Gastown en de Steamclock komen we bij Canada Place, waar vandaag alen een Disney Cruiseschip ligt. We stappen weer op de groene lijn over, die ons terugbrengt naar het hotel. We eten opnieuw buiten op het terras.

Vroeg op op 16 augustus en iets voor halfacht opgehaald voor de tranfer naar Victoria. We worden naar het busdepot gebracht en stappen over op de BC Ferry Connector. We stappen uit als we op de veerboot van tien uur zitten en klimmen van dek 2 naar dek 5. De oversteek is prachtig, we zien zelfs adelaars zweven. Precies op schema komen we aan in Schwartzbay waar we Dawn in de armen lopen. We pikken onze koffers op en zoeken Bernie op die bij de auto wacht. We worden meegenomen naar Sea Glass restaurant in het leuke stadje Sidney by the Sea. Overal vrolijke tuinen en prschtige hanging baskets. Een heerlijke lunch en dan nsaar de Victoria Distillery waar ze gin en wodka maken in verschillende varrianten. We mogen er een stel proeven. En dan rijden we naar het huis waar we de komende dagen zullen logeren. Geweldig welkom. De kaas en de stroopwafels zijn aangekomen.

We don’t do very much on Sunday to get ourselves adjusted to the time difference. We watch TV and enjoy a salmon meal.

Monday August 15th we take the hop-on-hop-off-bus to Stanley Park, enjoy the view from Prospect Point on Lion’s Gate Bridge and have coffee. Then back on the bus to continue through the enormous park to the foot of Burrard Bridge. There we cross False Creek by the small False Creek Ferry to Granville Island. We share a portion of fish and chips at Bridges and walk to the stop of the red busroute. That takes us around Yaletown, to BC Place and Science World and continues to Chinatown. From there to Gastown and Canada Place where only one cruise ship is in today. We change back to the green line that brings us back to the hotel. We have dinner at the terrace again.

Tuesday morning, we get up pretty early and are picked up for our transfer at half past seven. We go to the Vancouver bus depot first end change to the big bus that goes on the ferry yo Vicoria. The crossing takes 1,5 hours and is glorious. On the other side we meet Dawn, pick up the luggage and meet Bernie. We go to the lovely Sea Glass restaurant in Sidney by the sea. After this nice meal in a lovely setting we did visit Victoria distillery where they maske gin ad wodka. We sampled a few different kinds. Very interesting.

Then on to Bernie and Dawn´s house with a lovely view of the Olympic Park in Washinton State. We had a very nice South African dinner with some of the neighbours included like doctor Jean and Rita and Jim. We enjoyed that very much, not only the food, but the company too.

De reis naar Vancouver / On to Vancouver

Donderdag 11 augustus is was- en pakdag. Daar was onze wasmachine het helaas niet mee eens, want die kreeg een storing terwijl hij vol wasgoed zat. Miele gebeld en een reparatieafspraak gemaakt voor 19 september en vervolgens met hulp van een technicus de deur ontgrendeld en de was eruit gehaald. Samen met Jan en wat oude handdoeken de nattigheid opgeruimd en gevraagd of buurvrouw Wiep de was kon drogen. Die wast echt opnieuw en komt een paar uur later de boel keurig opgevouwen terugbrengen. Zo zie je maar weer “een goede buur is beter dan een verre vriend”. Bedankt buuf!

Vrijdag de 12e zijn we rond halftwaalf thuis vertrokken. Het is druk op de weg. In de Beemster eten we een broodje en precies om 13:56 staan we bij Cora en Peter voor de deur. J We drinken even koffie en praten bij. Rond vier uur zijn we bij het bomvolle Van der Valk A4 hotel. We horen onderweg nog dat Inge Paulis en Maaike Head goud hebben gewonnen in de vrouwen licht dubbeltwee roeiboot.

Zaterdag 13 augustus ontbijten we lekker voor we om tien uur de shuttle naar Schiphol nemen. We checken de bagage in (38 kg, inclusief 1,5 kg kaas en stroopwafels) en vingen uit hoe security nu werkt op Schiphol. Zelfs de paspoortcontrole gaat nu met een machine. Het werkt prima. We moeten even zoeken hoe we bij de Crown Lounge moeten komen, maar dat lukt ook. We halen een bakkie koffie en lezen de Telegraaf. We kunne op E5 tegen enen aan boord van de 777 Hadrian’s Wall voor vlucht KL0681 naar Vancouver. Lekkere stoelen A3 en 3C. Een minuut of twintig te laat weg om 13:45. Gladde vlucht met een maaltijd van Jacob Jan Boerma van ***-restaurant De Leest. Bovenlangs IJsland, over het noorden van Groenland en dan komen we om 13:55 lokale tijd aan in Vancouver. Dus het lijkt maar 10 minuten, die negen uur en een kwartier. Jos, je kunt nummer 4 van de vastgoedlijst aftrepen, die hebben we voor je gescoord, plus twee dubbele voor onszelf. Prachtig weer, 22 graden Vlot door emigratie en snel de koffers.

Buiten een taxi in en door het drukke verkeer naar The Blue Horizon Hotel op Robson Street. Kamer 2702 (hoog dus) met uitzicht op de stad en Coal Harbour. We vinden een tv-zender met Olympsch nieuws en zien op de PC dat Ligtlee goud heeft en de Holland Acht brons. We houden het met die negen uur tijdverschil nog vol tot een uur of zeven, dan gaan we naar bed. We slapen als blokken.

Wakker zondagmorgen 14 augustus rond zes uur. Thee gemaakt en ontbeten met eieren, piepers en ham en toast toe. Daar waren we nu aan toe. En dan tijd om dit verhaaltje te maken.

Thursday the washing machine refused service, will be repaired on September 19th. Neighbour helped out (great). We packed our bags. Friday August 12th we left home and went to Hoofddorp to have coffee with our friends Cora and Peter

After that on to the hotel and watching the Olympics on TV. The Netherlands now have 2 of each colour; not bad, but a lot goes wrong there. We have a room in the same part where you and Donna were, Joy, just on the other side (we have 118).

Saturday August 13th after breakfast we take the shuttle to the airport. After checking in our luggage we have coffee in the lounge. The smooth flight leaves about 15-20 minutes late. Smooth over the Atlantic, Greenland on to Vancouver. We have a triple Michelin Star meal on board in World Business Class. After 9 hours and 15 minutes we arrive in Canada at 13:55 local tome (9 hours tie difference). Taxi to the hotel Blue Horizon on Robson Street. We have room 2702 with a view on the city and Coal Harbour. We watch Olympics on TV and fins out that WE have another gold and bronze medal before we can’t keep our eyes open much longer. At 19:00 we go to bed and sleep soundly until 6 am on Sunday morning. After an early breakfast of eggs and potatoes and toast, it is time to send of this story to you all.